Arvostelijana Gigante
Resident Evil aka. Resident Evil Remake (GameCube, Wii)
”Loistoesimerkki hyvin tehdystä uusioversiosta.”
Se
on kieltämättä mielenkiintoista, että vaikka kuuluisa ensimmäinen ressu
ei kuulu suosikkiressuihini ja pidän kakkosreskua tätä parempana. Mutta
silti pidän Remakesta enemmän kuin kakkosesta.
Resident Evil
remake, eli Gamecuben Resident Evil on yleisesti täysin sama peli kuin
aikoinaan pleikalle ilmaantunut alkuperäinen ”Biohazard” kuuluisalla
heikolla ääninäytellyllään. Capcom on kuitenkin tehnyt pelin kaikki
osa-alueet täysin uudelleen ja lisänneet myös peliin kaikkea uutta ja
mukavaa, ilman että ne millään muotoa olisivat raiskanneet alkuperäistä,
päinvastoin. Näin vihjeenä Squaresoft, ei sen uusioversion tekeminen
niin mahdoton urakka ole.
Kuten monet ennen minua ovatkin jo
sanoneet, Resident Evil Remake on täydellinen esimerkki siitä kuinka
pelistä kuuluu juuri tehdä uusioversio, eli remake. Useimmiten
uusioversiot, varsinkin elokuvista ovat vain paremmilla
ulkoasullatehtyjä mukasiistejä paukutteluja ilman yhtään alkuperäisen
tunnelmaa. Sen sijaan Capcom näyttää todenteolla sen miten vanhasta
naarmuisesta klassikosta saadaan timanttia vastaava loistoteos. Mutta
minne hittoon Capkis sen jälkeen oikein kadotti sen lahjakkuuden
reskujen Survival Horror tunnelman luomisessa? Monet ihmiset odottavat
vielä tänäkin päivänä RE2:n uusioversiota, aivan turhaan.
Tarina alkaa originaalin RE:n tavoin:
Raccoon Cityn Arklay vuorten metsissä tapahtuu outoja murhia, joissa
uhrit on löydetty lähestulkoon syötynä. Kaupungin turvaamiseksi ja
väestön rauhoittelemiseksi kaupungin poliisin perustamaa STARS-ryhmän.
STARSin
Bravo-tiimi, joka lähetettiin tutkimaan Arklayta, katoavat
salaperäisesti jonka takia Alpha-tiimi lähetetään tutkimaan asiaa.
Löydettyään vain Bravon pudonneen helikopterinraadon ja tämän kuolleen
pilotin, epätavallinen koiralauma tappaa pian yhden tiiminjäsenen ja
jonka seurauksena ryhmän pilotti pakenee kauhuissaan paikalta.
Alpha-tiimin vielä hengissä oleville jäsenille ei jää muita vaihtoehtoja
kuin paeta lähettyviltä löytyvään autiokartanoon.
Pian he saavat kuitenkin huomata ettei sekään ole yhtään sen turvallisempi suojapaikka…
Originaalireskun
tapaan, pelaaja saa valita pelaako hän ryhmän naisjäsenellä Jill
Valentinella, vai jokaisten pelien perinteisellä äijänkörmyllä Chris
Redfieldillä. Molempien pelien piirteet ovat muuten samat, vaikkakin
hyvin vaihtelevia yksityiskohdillaan. Ratkaistavien Puzzlejen ja apuna
olevien henkilöiden lisäksi yksi ratkaiseva ero on myös haasteellisuus,
joka perustuu lähinnä siihen että Chrisin äiti ei mennyt ompelemaan
hänen housuihin ylimääräisiä taskuja.
Pelin Survival
Horror-tunnelma tulee jälleen kerran juuri siitä, että pelaaja saa
alussa liikkua ja taistella melko avuttomantuntuisena kartanon hirmuja
vastaan ahtailla käytävillä vähäisillä ammuksilla ja varusteilla.
Yleisesti vihollisia on parasta vain vältellä sen sijaan että jää
tuhlailemaan niihin arvokkaita ammuksiaan. Vaikka peli käyttää
suurimmaksi osaksi samoja puzzleja mitä originaaliversiokin, niin
joitain kyseisten puzzlejen tiettyjä yksityiskohtia on joko lisätty tai
muutettu kokonaan. Se on taattua, että alkuperäisen pelin veteraanit
tietävät hyvin mitä tehdä useissa kohdissa, mutta taattua on myös se
että pelaaja kuin pelaaja saa kohdata taatusti sävähdyttäviä, uusia
yllätyksiä.
Kaksi uusinta ja parhaiten näkyvää uutuutta
peliin ovat, Lisa Trevor ja Crimson Headit. Lisa on loisteliaasti pelin
tarinaan lisätty uusi, traaginen hahmo, joka yksinkertaisesti toimii
todella hyvin ilman että hän tuntuisi turhalta lisäkkeeltä. Crimson
Headit, eli karmiinikallot taas ovat melko ilkeä uusi tuttavuus pelin
peruskalmojen sekaan. Vaikka pelaajan on onnistunut tappaa onnistuneesti
vähintään yksi kalmo nurin, tämä voi palata myöhemmin takaisin paljon
vaarallisempana otuksena, mikäli pelaaja ei joko ammu zombien päätä irti
tai hävitä ruumista pois jollain tapaa. Huomautettakoon kuitenkin,
että pelin bensavarannot eivät riitä kaikkien kalmojen hävittämiseen.
Kontrollipuolesta
voidaan ottaa heti ensimmäisenä puheeksi gamecuben loisteliaan
ohjaimen. Muotoilultaan uudempi ohjain sopii paremmin käteen kuin
DualShock-ohjain.
Namiskat ovat kaikki kätevästi saatavilla
ohjaimesta ja L-R-napit ovat hyvin sormilla. Ohjaus tapahtuu samaan
vanhaan tapaan, jota useimmat valittajat haukkuvat ”masokistiseksi
tankkiohjaukseksi”, mutta itse pidän yhä monien muiden tapaan ohjausta
todella hyvänä tunnelmanluojana sen luomasta avuttomuudesta. Hahmoa voi
liikuttaa padin lisäksi toki myös tatilla, koska pelikuution ohjaimen
omat padit tuppaavat olemaan turhan pienet.
Ampuessa/tähdätessä
hahmo liimautuu paikoilleen ja voi vain pyöriä paikoillaan ampuessaan
kohti laahustavaa kalmoa. Tämä ominaisuus täytyy ottaa huomioon jos
yrittää tapella parin metrin päässä nopeasti kohti laahustavaa kalmoa
heikkotehoisella pistoolilla. Omasta mielestäni jonkinmoinen peruutus
tähdätessä olisi ollut silti kiva uudistus ohjaukseen. Mikäli vihollinen
pääsee tarttumaan pelaajaan, tämä voi iskeä mokomaa rumaa mörköä
kertakäyttöisillä pikkutikareilla suoraan nuppiin tai survomaan tämän
suuhun kranaatin, välttäen suurimpia kaulaan kohdistuvia pureskeluja.
Tämän jälkeen on tietysti hyvä ampua kranaattia turvallisen matkan
päästä.
Wii-versiossa pelaaja pääsee myös pelaamaan Wiin
kapuloilla, mutta luonnollisesti ilman mitään sen suurempia
liikkeentunnistuksia. Tosin ei tämmöiseen peliin voisi muutenkaan
käyttää liikkeentunnistusta kuin vihollisen otteesta rimpuiluun tai
vastaavaan. En ole käyttänyt Wiin ohjausta kovin kummoisesti, joten en
mene sitä kommentoimaan. Eräs pikkuongelma on myös hahmojen liikkumisen
hitaus, sillä hahmot hölkkäävät huomattavasti hitaammin mitä esimerkiksi
alkuperäisessä reskussa. Tosin tämä ei silti mielestäni ole se järin
vakava ongelma.
Graafinen puoli on rehellisesti
sanoen aivan giganttisen upeaa katseltavaa. Kaikki paikat kartanoissa ja
muissa laboratoriossa on tehty uskomattoman hienolla jäljellä. Kaikki
originaalin seinämien graafiset puolet näyttävät Remaken rinnalla vain
halvoilta Copy&paste tuotoksilta. Se kertoo jo jotain pelin
graafisesta puolesta, jos tämä peli osaa pelottaa minua alusta alkaen
paljon enemmän mitä originaali ensimmäisellä läpipeluullaan. Kuuluisa
ensimmäinen zombie oli aivan uskomattoman pelottava ilmestys,
puhumattakaan muista hirviöistä. Zombit ovat positiivisella tavalla
hyvin eroavaisia ulkonäöltään, sen sijaan että peli käyttäisi pelkästään
vain kolmea eri mallia kyseisistä kalmoista.
Monille
alkuperäisen pelin alueille kuin myös tietyille hahmoille on annettu
aavistuksen verran enemmän ruutuaikaa. Siinä missä hait olivat
alkuperäisessä melko mitäänsanomaton kohtaaminen, tässä otukset pääsivät
lyhyessä mutta ytimekkäässä kohtauksessaan paremmin oikeuksiinsa.
Kartanon
ukkosefektit, pihametsän hyytävä pimeys ja haikala-allas… kaikki alueet
ovat todella loistavia paikkoja ja pesevät alkuperäistä aivan
täydellisesti tunnelmallaan, harvoin näkee näin viimeisen päälle tehtyjä
paikkoja. Hahmodesigniinkin on nähtävästi jäänyt tekijätiimin pojille
hyvin aikaa parista piilotetusta hölskyefektistä päätellen. Hahmot
näyttävät hyvin alkuperäisversion hahmoilta ja ensimmäisenä on kehuttava
todella nättiä Rebecca Champersia. Ainoina heikkoina asioina on
todettava kuitenkin Barryn parran vähyys ja useiden hahmojen
muuttumattomat ilmeet, mutta se on kyllä normaalia miettien että siihen
aikaan ei silti pystytty vielä täysin ihmesuorituksiin.
Wii-version
pelissä on kuitenkin eräs inhottava ongelma, nimittäin hemmetin pieni
kuvaruutu. Peli näkyy lähinnä vain karsean pienenä laatikkona keskellä
mustaa ruutua. Kuka pärkele teki Wii-versioon näin typerän mokan? Missä
hitossa se Widescreen mahdollisuus on, kun sitä tarvitaan!
Siinä
missä alkup. Ressan ääninäyttely oli kuuluisaa surkuhupaisuudessaan, on
tässä pelissä jopa äänipuoli tehty täydellisesti kokonaan uudestaan.
Ääniefektit olivat ensimmäisellä peluullani suorastaan sävähdyttäviä ja
helkkari soikoon, tunsin oikeasti pelkoa kuullessani zombien nälkäistä
mölinää ja laahustusta jostain nurkan pimennosta. Ukkosen jylinä,
kaappikellon tikitys, koirien ulvonta ja Lisan kahleiden kolina…
kaikkien noiden hyytävien äänien seassa tuli melko usein pysähdyttyä
paikoilleen varmistamaan vain että äskeinen kuulemani tömähdys olisi
kuulunut vain omasta kävelystäni... Ei kannata myös omata taloudessaan
ovia, äkisti raapivaa kollikissaa.
Musiikkipuoli on suurimmaksi
osaksi sävelletty kokonaan originaalista versiosta ja aivan syystä,
olivathan ne jo toimia tuolloin. Toki sekaan heitetään vielä muutamia
uusia efektejä ja kappaleita, kuten haialtaan lyhyt, mutta sitäkin
painostava tunnusmusiikki josta tappajahaikin olisi ollut ylpeä. Ainoa
kappale jota jäin kaipaamaan, oli ”Still Dawn”
Originaalin tökerö, B-luokan ”Master of unlocking”-ääninäyttely
ja dialogi on nyt vaihtunut kokonaan uuteen. Nyt hahmot jopa
kuulostavat selväjärkisiltä ihmisiltä. Vaikka dialogit on muutettu
uusiin, sanojen tarkoitus on edelleen sama, mutta järkevämmässä ja
luonnollisessa muodossa.
Enää ei todeta dorkaan sävyyn zombien nähdessään ”What is it?”, vaan suoraan ”What the hell was that!”.
Vaikka ääninäyttely ei sentään ole setnään huipputason huippuosaamista,
ääninäyttelyjen ja repliikkien taso eroaaa huimasti alkuperäisestä.
Yhtenä pienenä miinuksena repliikkeihin heitän kyllä silti Jillin typerän ”is that voice Enrico’s”-lausumisen. Eikö ”Is that you Enrico?”, olisi sopinut paljon paremmin?
Resident
Evil Remake päihittää alkuperäisen Resident evilin osa-alueessa jos
toisessakin aivan kirkkaasti. Mutta onko oikeasti mitään, missä
alkuperäinen olisi toteutettu paremmin? Oikeastaan onpa hyvinkin,
nimittäin Hunterit jo Cerberos-koirat.
Alkuperäisessä Huntterit
hyppelivät vaarallisesti miten sattuivat ja näitä oli kaikilla
käytävillä pelaajan kiusana, kun taas tässä pelissä moiset
sammakkomiehet ilmaantuvat tuskallisen pienissä määrin, eivätkä ole enää
lähellekään niin arvaamattomia. En muista yhtään tilanetta, jossa
Hunter olisi ollut oikeasti vaaraksi.
Koirat taas sen sijaan olivat
helppoja välttää alkuperäisessä kun taas tässä mokomat hyppelevät
kimppuun aivan miten sattuvat, eivätkä lennä nurin jokaisesta
laukauksesta kuten tavallisesti. Oikeastaan koirat ovat tässä pelissä
kenties sarjan vaarallisimmat versiot.
Lisäksi myös heitän pienenä
huomautuksena sen loppupään epämääräisen polttoainepuzzlen, kuka
hemmetin älypää käyttää generaattorin polttoaineena jotain äärimmäisen
räjähdysherkkää ainetta, jonka kantamisessa voi lentää itse ilmaan?
Vaikka
peli tahtoo myös olla melko lailla turhankin helppo, on pelin
uudelleenpeluukerroille silti osattu liittää kaikenlaisia mukavia
lisähaasteita. Miltä kuulostaisi jos kaikki tavarat eivät teleporttaisi
esinearkuista toiseen tai viholliset olisivat näkymättömiä? Entäpäs
semmoinen haaste, jossa sinua jahtaa räjähteillä varustettu
erikoiszombi, jota ei missään tapauksessa pidä ampuman? Todella mukavaa
nähdä, että pelin uudelleenpeluuarvoa on nostettu näillä mukavilla
haasteilla.
Loppuun on sanottava että Resident Evil Remake on
yhä edelleenkin giganttisen upea Survival Horror-peli ja loistava
esimerkki hyvin tehdystä uusioversiosta. Mikäli alkuperäisen RE:n
kokeilu epäilyttää, suosittelen aivan ehdottomasti kokeilemaan Remakea.
Sarjan parhaimpia osia.
5/5 ja kullatuin kirjaimin varustettu "Gigsu Suosittelee"-merkki
------------------------------------------------
by Bella ;)
Myönnän sen: En ole koskaan pitänyt alkuperäisestä Resident Evil ykkösestä. Ehkä totuin liian hyvään, kun ensimmäinen Ressa-peli jota pelasin oli RE2. En ole koskaan onnistunut valloittamaan RE1:n kartanoa. Minulla on kaiken maailman läpipeluuohjeet, mutta silti en onnistu. Eksyn aina sokkeloiseen kartanoon enkä tiedä minne mennä. Samat zombit tappavat minut yhä uudelleen ja uudelleen, koska ammuksia ei ole. Ja koska grafiikatkaan eivät päätä huimaa, kyllästyn aina peliin noin vartissa.
Kun Capcom ilmoitti tekevänsä Ressa 1:sen uusiksi Gamecubelle, idea vaikutti hyvältä. Ja kun peli sitten ilmestyi, pettymykselle ei ollut aihetta.
On jotain, mikä on Remakessa ylitse muiden: Käsinkosketeltavan synkkä ja kolkko tunnelma. Uskomattoman todentuntuiset grafiikat, salamointi- ja valoefektit pitävät huolen siitä, että olet vaarassa kastella pöksysi useaan otteeseen. Kartano tutkimattomine loukkoineen sykkii hehkuvaa vaaraa. Verikoirat vertajanoavine hampaineen saavat sinut toivomaan, että olisit jäänyt kotiin äidin sylkkyyn.
Pelin tarina ei ole oleellisesti muuttunut sitten alkuperäisen Ressan. Suurin muutos on Remakeen lisätty uusi hirviö Lisa, joka kuljeksii kartanon mailla etsien epätoivoisesti äitiään.
Resident Evil Remaken pisteet:
Grafiikka 98
Äänet 92
Haaste 95
Pelituntuma 95
YHTEENSÄ 95
PARAS GAMECUBEN PELI!!! EN JAKSA SITÄ PALJOA KYLLÄKÄÄN PELATA KOSKA VOIN TALLENTAA VAAN VIITEEN ERI KOHTAAN MUISTIKORTILLA MUTTA GRAFIIKKA JA TUNNELMA OVAT TÄYSIN KOHDALLAAN PELOTTAVAKIN SE ON JA VAIKEUSASTE ON ONNEKSI LASKENUT PALJON ALKUPERÄISESTÄ PELISTÄ...
VastaaPoistavoi saatana säikähdin ekaa kertaa sitä Lisaa... mut ihan kuin olisin kuullu jotain ennen ku Lisa hyökkäs mun kimppuu... jotain niinku "where's my mum?" tai "mum are you there?".... ootteko ite kuullu tommosta vai mielikuvittelinko koko jutun?? :O
VastaaPoista